در قسمت قبل در مورد کلیات و ویژگی‌های زبان روبی خواندید. در این قسمت به نصب زبان روبی میپردازیم، کاری که کمی با زبان‌ها و ابزارهای دیگر متفاوت است.

عمده‌ی استفاده کنندگان از زبان روبی کاربران سیستم‌های عامل شبه یونیکس مانند توزیع‌های مختلف لینوکس و bsd هستند، هرچند که مشکلی برای استفاده ی روبی روی سیستم‌عامل ویندوز وجود ندارد.

نصب Ruby روی یونیکس‌ها ( لینوکس، OS x و ..)

برای نصب روبی روی یونیکس‌ها معمولا از مدیر‌نسخه ها استفاده میشود. با این روش میتوانید چند نسخه از روبی را همزامان روی سیستم خود نصب کنید، از امکانات اضافی و مدیریتی این ابزارها استفاده کنید و نیازی به دسترسی به عنوان کاربر ریشه به سیستم هم نیست.

معروفترین مدیرنسخه‌های روبی rvm و rbenv هستند. rvm ابزار پرکاربردتری بین برنامه‌نویسان روبی است و rbenv هم چند وقتیست طرفداران و کاربران زیادی یافته است. از هردوی این ابزارها میتوانید روبی را نصب کنید.  راهنماهای نصب :

البته استفاده از مدیربسته‌ی سیستم‌عامل خود برای نصب ruby امکان دارد اما توصیه نمیشود، در بسیاری از توزیع‌های لینوکس مانند توزیع‌های خانواده دبیان نسخه‌ای که در مخازن نرم‌افزاری وجود دارد معمولا قدیمیست و امکانات مدیرنسخه‌ها نیز در اختیار شما نیست تنها میتوانید و یک نسخه از روبی روی سیستم خود داشته باشید و بهترین روش استفاده از یکی از مدیرنسخه‌هایی که معرفی شد است.


نصب ruby روی ویندوز

یکی از بهترین روش‌ها برای نصب روبی روی ویندوز استفاده از بسته‌ی Ruby Installer است. برای نصب روبی روی ویندوز به سایت Ruby Installer مراجعه کرده و آخرین نسخه از بسته‌ی نصب روبی را دانلود و نصب کنید:

بررسی نصب

پس از نصب روبی روی سیستم‌عامل خود در محیط خط‌فرمان با دستور ruby -v صحت نصب روبی و نسخه‌ی روبی خود را بررسی کنید.


:)