سبک زندگی برنامه‌نویسی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۰۰ ب.ظ
دانلود ویدیوهای سایت یوتیوب با youtube-dl

دانلود ویدیوهای سایت یوتیوب با youtube-dl

youtube-dl یک ابزار خط فرمان برای دانلود ویدیوهای وبسایت یوتیوب ( و هم اکنون چند سرویس اشتراک ویدیو معتبر دیگر) استفاده میشود. این نرم‌افزار به زبان پایتون نوشته شده و برای اجرا نیاز به مفسر پایتون ۲.۶+ یا ۳.۲+ دارد.

این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل مک، لینوکس و ویندوز در دسترس است و یک بسته‌ی ویژه‌ی ویندوز که مفسر پایتون و youtube-dl را یکجا نصب میکند نیز توسط تیم توسعه‌ی این ابزار آماده شده است.

ادامه مطلب...
۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۰۰ ۳ نظر
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۳۰ ب.ظ
آموزش PHP - معرفی

آموزش PHP - معرفی

از سری آموزش برنامه‌نویسی به زبان PHP

پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی است که عمده ی کاربرد آن طراحی سمت سرور وبسایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی است که از سال ۱۹۹۴ آغاز شده و در مسیر پر فراز و نشیب تاریخی اش به یکی از زبان‌های پر طرفدار در بین توسعه دهندگان وب تبدیل شده است. زبانی که هم اکنون رنسانس خود را طی میکند و تغییرات زیادی هرروز درآن دیده میشود.

ادامه مطلب...
۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۳۰ ۰ نظر
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۰۰ ق.ظ
اندروید استودیو ۲.۰ منتشر شد

اندروید استودیو ۲.۰ منتشر شد

اندروید استودیو محیط توسعه‌ی قدرتمند برنامه‌های اندروید است که ویژگی‌های متمایز و قدرت آن درمقابل ابزار اولیه یعنی ترکیب ویرایشگر اکلیپس و ابزارهای توسعه اندروید، از آن استانداردی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید ساخته است. این محیط توسعه بر روی پلتفورم قدرتمند IntelliJ Idea که یک محصول همه‌پسند و محبوب و البته متن‌باز از شرکت JetBrains است ساخته شده است.

حالا گوگل نسخه‌ی دوم این محیط توسعه را با ویژگی‌هایی جدید و عالی بروزرسانی کرده است. تغییر امولاتور قدیمی و سریعتر شدن آن، ترکیب با سرویس ابری گوگل و استفاده از آخرین نسخه‌ی IntelliJ و بسیاری تغییر دیگر از ویژگی‌های نسخه‌ی جدید این محیط توسعه است.

۲۰ فروردين ۹۵ ، ۰۳:۰۰ ۱ نظر
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰ ب.ظ
کوئری استرینگ

کوئری استرینگ

در وب جهان‌گستر، کوئری استرینگ ها بخشی از نشانی وب هستند که عمدتا برای ارسال پارامترها با متد GET روی پروتکل HTTP استفاده میشوند.

این نوع ارسال پارامتر باعث میشود که در URL پارامترها دیده شوند. مانند این مثال :

http://hello.com/profile?name=Noobi&farsi=نوبی


در این مثال دو پارامتر به نام name و farsi با مقادیر Noobi و نوبی به آدرس http://hello.com/profile فرستاده است. همانطور که مشاهده میکنید برای جداسازی کوئری استرینگ ها از بخش قبلی url از کاراکتر ? و  برای جداسازی پارامترهای فرستاده شده از هم از علامت & استفاده میشود.

۱۹ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۰۰ ۱ نظر

آموزش کار با HAML

* این نوشته را پیشتر در وبلاگ قبلی‌ام منتشر کرده بودم و این یک باز نشر از مطلب اصلی برای تکمیل راهنماهای زبان روبی است.

یک تمپلیت انجین برای html است که معمولا در وب اپیکیشن هایی که با روبی و فریم ورکهایی مثل ریلز و سیناترا استفاده میشود.سینتکس ساده ی haml باعث استفاده ی وسیع آن بین برنامه نویسان و توسعه دهندگان روبی شده اما با این حال میتوان بدون هیچ زبان و فریمورک خاصی استفاده کرد.صرفا به عنوان تمپلیت انجینی برای کارهای

همل بر اساس یک قانون ساده ساخته شده : مارک‌آپ باید قابل خواندن باشد.

ادامه مطلب...
۱۲ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۲۳ ۰ نظر
سه شنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۱۹ ب.ظ
اشتراک فایل از خط‌فرمان با transfer.sh

اشتراک فایل از خط‌فرمان با transfer.sh

خیلی وقتها ممکن است بخواهیم فایلی را با دوستان و همکارانمان به اشتراک بگذاریم. طبیعت جامعه‌ی برنامه‌نویسان استفاده‌ی مداوم از خط‌فرمان است و اگر ابزارهایمان را در خط فرمان داشته‌باشیم خیالمان آسوده‌تر است و کارها سریعتر و بهتر پیش میروند.

transfer.sh یک ابزار و سرویس متن‌باز است که اجازه میدهد فایل‌هایی با حجم حداکثر ۱۰ گیگابایت را از طریق خط فرمان در سایتشان آپلود کنید و با هرکه میخواهید به اشتراک بگذارید. این سرویس فایل‌های شما را تا ۱۴ روز نگه‌داری میکند و ابزار خوبی برای اشتراک‌های موقت است.

ساده‌ترین حالت آپلود در این سرویس با CURL است که برای مثال اگر فایلی به نام hello.txt را از دایرکتوری جاری بخواهید آپلود کنید دستور آن بصورت زیر است :

curl --upload-file ./hello.txt https://transfer.sh/hello.txt 

که خروجی این دستور در صورت موفقیت یک لینک به فایل آپلود‌شده‌ی شماست.

همچنین میتوانید با نصب برنامه‌ی transfer.sh روی ترمینالتان دستور بالا را به این صورت هم به کار ببرید :

transfer hello.txt 

۰۳ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۱۹ ۱ نظر