dpkg یک ابزار مدیریت بسته های نرم افزاری برای سیستم‌های عامل گنو/لینوکسی است. این ابزار به منظور مدیریت بسته های نرم افزاری توزیع دبیان طراحی شد و هم اکنون در بسیاری از توزیع های گنو/لینوکسی که منشاء دبیانی دارند همچون اوبونتو استفاده می‌شود.

تاریخچه

dpkg برای اولین بار توسط مت وِلش، کارل استریتر و یان مرداک با زبان پرل نوشته شد و پس از آن در سال ۱۹۹۴ بخش اصلی آن توسط یان جکسون با زبان سی بازنویسی شد. نام dpkg کوتاه شده ی "Debian package" است.

راهنمای dpkg برای شروع

برای نمایش لیستی از بسته های نصب شده روی سیستم از فلگ کوتاه l یا فلگ بلند list استفاده کنید :


dpkg -l

dpkg --list
برای اینکه بررسی کنید آیا یک بسته ی خاص روی سیستم شما نصب است، میتوانید به سادگی خروجی دستور بالا را grep کنید :



dpkg -l | grep htop
که در دستور بالا کافیست بجای htop نام بسته ی مورد نظر خود را بنویسید.

برای یافتن لیستی از برنامه هایی که همراه یک بسته‌ی نرم افزاری روی سیستم شما نصب شده اند می‌توانید میتوانید از فلگ کوتاه L با پارامتر نام بسته‌ی مورد نظر استفاده کنید مانند مثال زیر :


dpkg -L htop
زین پس برای تمام مثالهای برنامه ها از برنامه‌ی نمونه‌ی htop استفاده میکنیم و یادتان باشد که بجای آن میتوانید هربرنامه ای که مد نظر دارید استفاده کنید.

هر برنامه ای که روی سیستم شما نصب می‌شود ممکن است فایلهایی را روی فایل سیستم شما بسازد، میتوانید با فلگ کوتاه S بررسی کنید که فایل شما توسط چه برنامه ای ساخته شده است. البته dpkg ممکن است همیشه برنامه ی مرجع ساخت یک فایل را نداند.



dpkg -S /etc/nginx/nginx.conf
اما یکی از پرکاربردترین اموری که با dpkg انجام میشود، نصب بسته‌های نرم افزاری با پسوند .deb است. برای نصب پکیچ‌های دبیان از فلگ کوتاه i یا فلگ بلند install  استفاده می‌شود. مثلا برای نصب فایل hi.deb دستور بصورت زیر است :



dpkg -i hi.deb
برای حذف یک بسته‌ی نرم افزاری هم از فلگ کوتاه r یا فلگ بلند remove استفاده می‌شود :

dpkg -r htop
این کارها تقریبا مهمترین و پرکاربردترین کارهاییست که با مدیر بسته‌ی dpkg انجام میشود. برای بررسی دقیق تر این ابزار به صفحه‌ی راهنمای آن روی سیستم‌عاملتان مراجعه کنید : man dpkg

مطالعه بیشتر: